Archiv starších článků

Archiv starších článků

Hledání zaměstnání přes personální agenturu

04.10.2005 - Každý rok tisíce studentů ukončí svá studia na univerzitě. Většina studentů má plno starostí s úspěšným složením zkoušek, takže jim často v posledním roce studia nezbývá čas na hledání zaměstnání. Mnoho z nich začíná vážně hledat zaměstnání až po dokončení university, což může proces hledání ztížit.

Zaregistrováním se u personální agentury před dokončením studia můžete získat veliký náskok ve Vašem hledání, jelikož agentury mohou hledat za Vás zatímco vy se soustředíte na své zkoušky. Včasné zaregistrování se u personální agentury může znamenat, že budete jeden z prvních kandidátů doporučených na konkrétní pohovor a můžete i získat zaměstnání před dokončením university. Tímto se zbavíte stresu z táhnoucího se procesu hledání zaměstnání po dokončení školy, tedy v období, když většina spolužáků začíná také hledat a stává se prakticky Vaší konkurencí.

Personální agentury mají kontakt s mnoha společnostmi, a proto mají rozsáhlý přehled o typech zaměstnání, která se nabízejí čerstvým absolventům.

Díky úzké spolupráci s firmami jsou personální agentury mezi prvními, kteří vědí o otevření nové pozice dlouho před tím, než je inzerována – pokud vůbec je inzerována. S agenturou máte přístup k těmto zaměstnáním. Jedná se o takzvaný „skrytý“ pracovní trh. Společnost hledající nového zaměstnance může využít agenturu i kvůli ušetření nákladů na inzerci a stane se následně to, že agentury mají plno otevřených pozic, které ani společnosti sami neinzerují. V tomto případě využití služeb personálních agentur znamená, že nemusíte posílat svůj životopis do firmy „naslepo“ a doufat, že pro Vás budou mít vhodné zaměstnání. Jednoduše ve spolupráci s agenturou můžete presentovat svůj zájem způsobem, který nejlépe odpovídá konkrétní otevřené pozici.

Je mnoho způsobů, jakými mohou personální agentury pomoci absolventům.

Mohou Vám pomoci napsat profesionální životopis a co je důležitější, pomohou Vám ho i upravit na míru té které pozici tak, aby zdůraznil Vaše konkrétní schopnosti a dovednosti podle toho, co společnosti opravdu hledají. Všeobecně napsaný životopis Vás neodliší od davu ostatních absolventů.

Mohou Vám dát odborné rady týkající se úspěšného absolvování pohovorů, a to:

1. všeobecně. To znamená poskytnutím standardních rad na pohovor, které by měl každý absolvent znát (co si obléci na pohovor, jak odpovídat na dotazy, co udělat před a po pohovoru, na co se zeptat a na co se neptat atd.)
2. konkrétně k dané oblasti obchodu. Druhy pohovorů, které na Vás čekají, se liší podle konkrétní oblasti, kterou udává Vaše studijní specializace (např. struktura pohovoru pro absolventa ekonomie, který žádá o obchodní pozici se bude lišit od struktury pohovoru, kterým bude procházet absolvent IT oboru, jenž žádá o technickou pozici. Každý absolvent by měl přesně vědět, jak se nejlépe prodat při konkrétním typu pohovoru v dané oblasti).
3. konkrétně k dané společnosti a pozici. Váš konzultant v personální agentuře bude znát osobně společnost, kam jdete na pohovor. Bude vědět o případném nedávném rozvoji firmy či o projektech, které ještě nemusejí být na webové stránce uveřejněny. Navíc bude znát pracovní atmosféru ve společnosti, silné a slabé stránky budoucího zaměstnavatele a pravděpodobně se setkal i s konkrétními osobami, které s Vámi ve společnosti povedou pohovor. Proto Vás personální konsultant může připravit na pohovor podrobněji, může Vám poskytnout cenné rady, které Vás zvýhodní před ostatními absolventy, kteří neměli přístup k takovýmto informacím.

Mohou Vám dát zpětnou vazbu, tzv. „feedback“. V případě, že jste nebyli vybráni na pohovor, nebo pokud Vám po pohovoru nebyla pozice nabídnuta, agentura bude schopná Vám říci důvody proč. Tato informace Vám velice pomůže, abyste uspěli příště.

Mohou Vám pomoci se rozhodnout o vhodné budoucí kariéře.

Otázka peněz.
Jak víte, o jaký plat si máte říci? Často i naprosto stejné pozice v různých společnostech mohou být jinak ohodnoceny podle toho, jakou má společnost platovou politiku nebo jaký má rozpočet. Agentury mají výbornou znalost pracovního trhu, zejména pak platů a určitě budou vědět, kolik je konkrétní firma ochotna zaplatit určitému zaměstnanci. Agentura Vám může pomoci stanovit podle Vašeho vzdělání, Vašich dovedností a zkušeností, o jaký plat je vhodné si říci všeobecně a o jaký pro danou pozici. Bez této informace riskujete, že buď budete odmítnuti, protože máte moc vysoké platové očekávání (na pozici, na kterou byste přijali i méně). Nebo naopak můžete dostat o hodně nižší plat, než jste mohli získat (nezapomeňte, že firmy si vždy kontrolují své náklady a proto mají za povinnost získat pracovníka za co nejnižší možnou cenu). Zapamatujte si, že čím vyšší plat máte, tím větší je Vaše vyjednávací síla pro budoucí pozice. Rozdíl 2 000 Kč u měsíčního platu ve Vašem prvním zaměstnání může znamenat za několik let rozdíl 20 000 Kč. Takže je lepé začít opravdu dobře! Vaše agentura je tady od toho, aby Vám poradila.

Agentury pracují jak pro kandidáty, tak i pro společnosti. Proto je jejich povinností poskytnout společnosti svůj názor na vhodné uchazeče. Svůj názor neposkytují pouze o tzv. „tvrdých“ dovednostech kandidáta (které jsou obvykle zřejmé ze životopisu), ale více o tzv. „měkkých“dovednostech. Hodně uchazečů dělá vážnou chybu tím, že si myslí „je to jenom agentura a ne opravdová společnost, proto ten pohovor moc neznamená“. Takovýto kandidáti se pak často diví, proč nejsou úspěšní ve svých žádostech. Nezapomínejte na to, že pohovor s agenturou je prvním kolem pohovorů ve výběrovém řízení, a to nejen na jednu pozici, ale na tolik pozic, kolik jich má agentura k dispozici. Pouze na základě chabého výkonu na pohovoru, na který jste se pořádně nepřipravili, můžete být vyřazeni z výběrového řízení nejenom jednou, ale mnohokrát. Pokud jste tedy pozváni na pohovor do agentury, vždy byste tomu měli přikládat takovou důležitost, jakou byste přikládali pohovoru v konkrétní společnosti.

Partner během celé Vaší kariéry.
Většina agentur má podrobnou znalost Zákoníku práce, a proto Vám mohou poradit s pracovními smlouvami a mohou Vám pomoci vyřešit i další zaměstnanecké problémy.

Agentura je i užitečným kontaktem do budoucnosti. V případě, že již pracujete, agentura Vás může informovat o současné situaci na trhu a o tom, zda je rozumné si hledat nové zaměstnání někde jinde a nebo zatím zůstat ve svém současném zaměstnání. Pokud se rozhodnete, že byste chtěli změnit zaměstnání, agentura, která má již Vaše informace a měla s Vámi pohovor, je schopna Vám najít nové zaměstnání efektivněji.

Na trhu je mnoho personálních agentur s různým zaměřením, službami, přístupem a s různým způsobem práce. Pokud Vaše první zkušenost s personální agenturou nebude pozitivní, zavolejte jinou. A pamatujte: čím více firem budete kontaktovat, tím lépe. Když použijete velikou síť, máte větší šanci ulovit velikou rybu!

Navigace