Archiv starších článků
Archiv starších článků
- 06.08.2021 - SUSE: Co začalo před 30 lety řádkem kódu, dělá dnes ze světa lepší místo
- 19.07.2017 - Firemní kultura ovlivňuje produktivitu i odchody zaměstnanců
- 23.06.2017 - Cizinců v ČR přibývá, mezi zaměstnavateli jsou nejoblíbenější Slováci
- 01.02.2017 - Nabídka volných pozic se zvyšuje, počet přihlášek klesá
- 01.02.2017 - ABSL: česká centra podnikových služeb rostou rychleji než zahraniční
- 27.01.2017 - Strategickými partnery ABSL se staly společnosti Deloitte, JLL a Randstad
- 14.12.2016 - Mzdy porostou, nezaměstnannost už nemá kam klesat
- 21.11.2016 - Firmy bojují o zaměstnance novými benefity
- 27.01.2016 - Průzkum: 73 % zaměstnanců by chtělo vidět své budoucí pracovní místo ještě před podpisem pracovní smlouvy
- 27.01.2016 - Grafton: napřímo oslovení kandidáti dosáhnou na vyšší mzdu
- 27.01.2016 - Průzkum ABSL: Česká města hrají ve střední Evropě nejvyšší ligu
- 16.12.2015 - ABSL přivítalo 12 nových členů
- 27.11.2015 - Zaměstnanci cestují do práce veřejnou dopravou a v kancelářích chtějí Wi-Fi a restauraci
- 14.10.2015 - Osamělost pracovníka v domácí kanceláři?
- 29.09.2015 - Podle Graftonu roste počet spokojených zaměstnanců
- 25.09.2015 - Podle zaměstnanců mají hlavní pozitivní vliv na jejich zapojení do práce kolegové, ne management
- 17.09.2015 - Třetina Čechů neví, že u pracovního pohovoru nemusí odpovídat na vše
- 19.08.2015 - Podnikové služby: Až pětina zaměstnanců může využít zkrácený úvazek
- 11.08.2015 - Až 30 % zaměstnanců najde místo díky sociálním sítím
- 20.07.2015 - V ČR chybí jazykově vybavení pracovníci
- 08.06.2015 - Pro absolventy jsou skvělou příležitostí podnikové služby
- 12.05.2015 - Letos se očekává růst mezd i pracovních pozic
- 19.04.2015 - 37 % Čechů chce letos změnit zaměstnání
- 17.02.2015 - Jazykové znalosti uchazečů o práci se pomalu zlepšují
- 05.02.2015 - Studenti preferují humanitní obory, dobrou práci i vyšší mzdu ale dostanou absolventi techniky
- 26.12.2014 - Tajné služby a nábor zaměstnanců: co mají společného?
- 22.12.2014 - Vyhlídky tuzemského trhu práce jsou pro příští rok příznivé
- 15.12.2014 - Češi jsou při změnách zaměstnání opatrní a nejsou ochotní za prací cestovat
- 11.12.2014 - Stále více firem testuje chování zájemců o práci
- 05.09.2014 - Zájem o částečné úvazky v ČR roste, ale firmy je nenabízejí
- 20.08.2014 - Uchazeči o práci podceňují význam znalosti cizích jazyků
- 16.03.2010 - IT byznys: v EU bude chybět až 670 tisíc odborníků na ICT
- 15.10.2009 - Náznaky pozvolného zotavování trhu práce
- 16.09.2009 - Monster.cz s novým online projektem cílí na ženy
- 09.09.2009 - ČSÚ: průměrná mzda v Česku téměř 23 000 korun
- 02.09.2009 - Facebook expanduje, rozšíří počet zaměstnanců o 50 %
- 26.08.2009 - Profesia: redukce benefitů, třetina zaměstnanců nemá nárok
- 24.08.2009 - Míra nezaměstnanosti v Česku už 8,4 %, půl milionu lidí bez práce
- 05.08.2009 - Češi očekávají nižší mzdu, v průměru 19 864 korun
- 30.07.2009 - Průzkum: 63 % top managerů plánuje pozdější odchod do důchodu
- 27.07.2009 - Evropané nejvíce dojíždějí za prací, řešením může být práce z domova
- 05.05.2009 - Vstup zahraničních firem na český trh
- 27.02.2009 - Ericsson propustí na 5000 zaměstnanců
- 26.11.2008 - V důsledku krize se snižují odměny top manažerů
- 21.11.2008 - Silný vliv technologizace na podobu elektronického HR trhu
- 06.11.2008 - Jak podnik nepřichází o talenty?
- 22.10.2008 - Průzkum: z ČR odchází za prací do zahraničí vůbec nejméně lidí
- 16.10.2008 - Srovnání platů a poptávka po pozicích v IT
- 02.10.2008 - Průzkum: 45 % uživatelů Internetu plánuje změnu zaměstnání
- 24.09.2008 - Třetina absolventů vysokých škol si vybírá prestižní zaměstnavatele
- 17.09.2008 - Spravnykrok.cz: uspěje nový pracovní portál v české konkurenci?
- 12.09.2008 - Základní pravidla při sestavení efektivního inzerátu
- 17.03.2008 - Platy v SAP a IBM jdou v průměru přes 100 000 korun
- 17.03.2008 - Ženy v IBM aneb váš čas nastal!
- 17.03.2008 - Životopis na jednu stranu!?
- 11.04.2007 - Japonská ekonomika je druhou největší na světě
- 20.03.2007 - Jak Rumunsko podporuje vlastní ICT
- 26.04.2006 - Desatero pro absolventy (Váš průvodce výběrovým řízením)
- 12.01.2006 - DHL IT Services Center v Praze
- 04.10.2005 - Hledání zaměstnání přes personální agenturu
- 15.08.2005 - Hledáte brigádu? Navštivte nás osobně a zaregistrujte se u nás.
- 16.07.2005 - IBM GS Delivery Center hledá kandidáty na pozice
- 30.05.2005 - Rozhovor s Natálií Záhorskou, manažerkou divize IT & Telecoms
- 25.03.2005 - Kuřáci to nebudou mít jednoduché
- 17.03.2005 - Češi patří mezi největší marody
- 08.03.2005 - Kdy máte nárok na placené volno
- 07.03.2005 - Evropský sociální fond (ESF) bude pomáhat České republice
- 17.02.2005 - Na co si dát pozor
- 01.12.2004 - Nezaměstnanost absolventů
- 29.11.2004 - Nejdelší pracovní den v EU mají češi
- 24.11.2004 - Diskriminace uchazečů o zaměstanání se může firmě prodražit
- 01.10.2004 - Jak nastartovat svoji kariéru v bankovní sféře?
- 01.10.2004 - Jak napsat životopis a uspět při interview...
Desatero pro absolventy (Váš průvodce výběrovým řízením)
26.04.2006 -1. Postupujte systematicky.
Veďte si seznam společností, do kterých jste zaslali svůj životopis. Pokud nedostanete žádné vyjádření, životopis rozhodně znovu nezasílejte. Můžete firmu telefonicky kontaktovat, abyste se zdvořile a mile zeptali, zda-li váš životopis v pořádku obdrželi.
Na počátku hledání je pro vás výhodnější spolupracovat s personální společností . Důvody jsou poměrně logické. Na některé pozice reaguje velké množství absolventů a není v možnostech budoucího zaměstnavatele provést se všemi pohovor.
Tato skutečnost byla mimochodem jednou z hlavních příčin vzniku společností a agentur, zabývající se výběrem zaměstnanců. Personální společnosti doporučují firmám uchazeče, kteří vyhovují, a ti jsou následně v převážné většině případů na vstupní pohovor k potenciálnímu zaměstnavateli pozváni.
Možná si teď v duchu říkáte: je přece lepší a rychlejší kontaktovat přímo zaměstnavatele. Opak je však pravdou. Silné nadnárodní společnosti si uvědomují důležitost správného výběru zaměstnanců a při výběru se řídí především kvalitami uchazečů o práci.
Kandidát zaslaný personální společností má její doporučení, což umožňuje či urychluje pozvání na pohovor potencionálním zaměstnavatelem a usnadňuje tak uchazečům o práci proces hledání pracovního místa.
Pokud nebudete ve spolupráci s personálními společnostmi úspěšní či spokojení, můžete se vždy nakonec uchýlit k přímému kontaktování potenciálních zaměstnavatelů.
2. Buďte opatrní při výběru personální společnosti.
Volba společnosti, která vás bude zastupovat, je obzvláště důležitá, neboť doporučení kvalitní a osvědčené personální společnosti má jinou váhu než doporučení těch méně kvalitních. Ideální je, pokud vám vaši kamarádi a známí někoho doporučí, určitě se tedy ptejte ve svém okolí. Možná ale nebudete mít to štěstí a nikoho s pozitivní referencí na personální agenturu v době hledání práce nenajdete. Jak tedy odlišit kvalitní a seriózní společnosti od ostatních?
Nejprve je dobré zjistit, jestli vám bude mít co nabídnout. Při hledání na pracovních serverech nahlédněte přímo do dotyčné společnosti, abyste získali představu, kolik pozic v současné době řeší. Tento počet může říci hodně, neboť s počtem pozic vzrůstá pravděpodobnost kvalit personální agentury, stejně jako možností, kam by váš životopis mohl být zaslán.
Řiďte se svými pocity. Zaměřte se jak na samotné pracovní prostředí personální společnosti, tak především na přístup konzultantů vůči vám. Provedli s vámi hloubkový pohovor nebo vás pouze nechali vyplnit dotazník? Dali vám zpětnou vazbu, případně i několik rad, nebo si vás pouze prohlédli? Představili vám společnosti, do kterých váš životopis zašlou, nebo vás raději nechali ve „sladké“ nevědomosti? Tyto a další faktory vám napoví mnohé o úrovni dotyčné personální agentury.
3. Zjistěte si o společnosti co nejvíce informací.
Před tím, než půjdete na pohovor, se pečlivě připravte. Pročtěte si webovské stránky dotyčné firmy, prostudujte především jejich zaměření. Zamyslete se nad tím, v čem vás tato společnost láká, proč konkrétně byste chtěli pracovat právě pro tohoto zaměstnavatele. Je velmi pravděpodobné, že se vás na toto budou ptát.
4. Zopakujte si cizí jazyk.
Pokud uvádíte ve svém životopise aktivní či komunikativní znalost cizího jazyka, může se stát, že z něj budete při pohovoru „vyzkoušeni“. Proto je dobré se v tomto ohledu připravit. Jestliže vás hledání zaměstnání čeká až za pár měsíců, opakujte si jazyk systematicky po co nejdelší dobu. Jdete-li na pohovor už za pár dnů, pokuste se alespoň „rozmluvit“, tj. zvolte si libovolné téma a několik minut na toto téma v dotyčném jazyce hovořte.
5. Přijďte vhodně oblečen.
Vaše oblečení hraje významnou roli ve vytváření prvního dojmu, který se později jen velice těžko mění. Buďte si toho vědomi a nezanedbejte tuto stránku, ať již jdete na pohovor k možnému budoucímu zaměstnavateli, nebo do personální společnosti. Standardem např.: u obchodních pozic (ale i u mnohých jiných) je oblek s kravatou u mužů a kostýmek u žen. Pokud toto není ve vašich možnostech, pokuste se obléci alespoň co nejvíce elegantně (v souladu s pozicí, na kterou se hlásíte).
6. Přijďte včas.
Pozdní příchod na pohovor vytváří nepěkný dojem o vaší dochvilnosti a spolehlivosti. Počítejte s určitou časovou rezervou – raději přijďte dříve, nežli později. Pro případ, že by vás něco nečekaného potkalo, mějte sebou telefonní číslo společnosti, do které jdete na pohovor, a v případě zpoždění se telefonicky omluvte.
7. Buďte sami sebou.
Při pohovoru by člověk měl mluvit spisovně a vystupovat profesionálně, to však někdy bývá na úkor kvality vlastní prezentace. Ideální je skloubení obou, tj. přirozenosti i kultivovaného vystupování. Obecně je však lepší říct pár nespisovných slov, než působit strnule a nepřirozeně.
S přirozeností souvisí také další problém absolventů (a nejenom jich) – tréma. Určitá osvědčená metoda pro zvládnutí trémy, která může v této situaci pomoci, říká: „Při pohovoru můžeme buďto něco získat, nebo zůstat na stejném. Pohovorem v podstatě nemůžeme nic ztratit.“
8. Buďte věcní a struční.
Soustřeďte se na verbální i neverbální signály člověka, který s vámi provádí pohovor. Skáče vám do řeči? Nadechuje se, jakoby chtěl začít mluvit, zatímco vy jste ještě nedokončili myšlenku? Pak je možné, že mluvíte příliš dlouho či obsáhle. Při pohovoru platí zlatá střední cesta – je důležité být komunikativní, ale ne příliš. Upovídanost kandidáta znamená pro konzultanta ztrátu času a navíc je znakem určité necitlivosti uchazeče vůči signálům svého okolí.
9. Každou otázku (i opakovanou) vítejte jako příležitost se prodat.
Na pohovoru budete tázáni na spoustu věcí, někdy třeba i dvakrát na tutéž věc. To není nutně projev slaboduchosti personalisty, nýbrž účelová záležitost. Obrňte se tedy trpělivostí a otázky vítejte jako možnost prokázat své kvality.
10. Buďte otevřeni zpětné vazbě.
Pokud budete mít to štěstí a personální konzultant vám bude ochoten dát zpětnou vazbu, nevnímejte to jako kritiku, nýbrž to vítejte jako příležitost na sobě zapracovat a zvýšit tak své šance při hledání zaměstnání. Zpětná vazba se může týkat konkrétních věcí, jako je slabý stisk ruky, nedostatečný oční kontakt či přílišná hovornost, ale také obecných faktorů, např. zda-li se na dotyčnou pozici osobnostně hodíte. Ti z vás, kteří mají dostatek odvahy, si mohou o zpětnou vazbu sami zažádat.
Hays Czech Republic, s.r.o
Olivova 4/2096, 110 00, Praha 1, Tel: (420) 225 001
Kontakt: kuklova@hays.cz; pracharova@hays.cz; mikova@hays.cz; haysITjobs@hays.cz
Hays Czech Republic, s.r.o.; Moravske nam. 3, 602 00, Brno, Tel: (420) 542 519 122
Kontakt : morkus@hays.cz; brno@hays.cz;