Archiv starších článků

Archiv starších článků

Desatero pro absolventy (Váš průvodce výběrovým řízením)

26.04.2006 -

1. Postupujte systematicky.
Veďte si seznam společností, do kterých jste zaslali svůj životopis. Pokud nedostanete žádné vyjádření, životopis rozhodně znovu nezasílejte. Můžete firmu telefonicky kontaktovat, abyste se zdvořile a mile zeptali, zda-li váš životopis v pořádku obdrželi.

Na počátku hledání je pro vás výhodnější spolupracovat s personální společností . Důvody jsou poměrně logické. Na některé pozice reaguje velké množství absolventů a není v možnostech budoucího zaměstnavatele provést se všemi pohovor.

Tato skutečnost byla mimochodem jednou z hlavních příčin vzniku společností a agentur, zabývající se výběrem zaměstnanců. Personální společnosti doporučují firmám uchazeče, kteří vyhovují, a ti jsou následně v převážné většině případů na vstupní pohovor k potenciálnímu zaměstnavateli pozváni.

Možná si teď v duchu říkáte: je přece lepší a rychlejší kontaktovat přímo zaměstnavatele. Opak je však pravdou. Silné nadnárodní společnosti si uvědomují důležitost správného výběru zaměstnanců a při výběru se řídí především kvalitami uchazečů o práci.

Kandidát zaslaný personální společností má její doporučení, což umožňuje či urychluje pozvání na pohovor potencionálním zaměstnavatelem a usnadňuje tak uchazečům o práci proces hledání pracovního místa.

Pokud nebudete ve spolupráci s personálními společnostmi úspěšní či spokojení, můžete se vždy nakonec uchýlit k přímému kontaktování potenciálních zaměstnavatelů.

2. Buďte opatrní při výběru personální společnosti.
Volba společnosti, která vás bude zastupovat, je obzvláště důležitá, neboť doporučení kvalitní a osvědčené personální společnosti má jinou váhu než doporučení těch méně kvalitních. Ideální je, pokud vám vaši kamarádi a známí někoho doporučí, určitě se tedy ptejte ve svém okolí. Možná ale nebudete mít to štěstí a nikoho s pozitivní referencí na personální agenturu v době hledání práce nenajdete. Jak tedy odlišit kvalitní a seriózní společnosti od ostatních?

Nejprve je dobré zjistit, jestli vám bude mít co nabídnout. Při hledání na pracovních serverech nahlédněte přímo do dotyčné společnosti, abyste získali představu, kolik pozic v současné době řeší. Tento počet může říci hodně, neboť s počtem pozic vzrůstá pravděpodobnost kvalit personální agentury, stejně jako možností, kam by váš životopis mohl být zaslán.

Řiďte se svými pocity. Zaměřte se jak na samotné pracovní prostředí personální společnosti, tak především na přístup konzultantů vůči vám. Provedli s vámi hloubkový pohovor nebo vás pouze nechali vyplnit dotazník? Dali vám zpětnou vazbu, případně i několik rad, nebo si vás pouze prohlédli? Představili vám společnosti, do kterých váš životopis zašlou, nebo vás raději nechali ve „sladké“ nevědomosti? Tyto a další faktory vám napoví mnohé o úrovni dotyčné personální agentury.

3. Zjistěte si o společnosti co nejvíce informací.
Před tím, než půjdete na pohovor, se pečlivě připravte. Pročtěte si webovské stránky dotyčné firmy, prostudujte především jejich zaměření. Zamyslete se nad tím, v čem vás tato společnost láká, proč konkrétně byste chtěli pracovat právě pro tohoto zaměstnavatele. Je velmi pravděpodobné, že se vás na toto budou ptát.

4. Zopakujte si cizí jazyk.
Pokud uvádíte ve svém životopise aktivní či komunikativní znalost cizího jazyka, může se stát, že z něj budete při pohovoru „vyzkoušeni“. Proto je dobré se v tomto ohledu připravit. Jestliže vás hledání zaměstnání čeká až za pár měsíců, opakujte si jazyk systematicky po co nejdelší dobu. Jdete-li na pohovor už za pár dnů, pokuste se alespoň „rozmluvit“, tj. zvolte si libovolné téma a několik minut na toto téma v dotyčném jazyce hovořte.

5. Přijďte vhodně oblečen.
Vaše oblečení hraje významnou roli ve vytváření prvního dojmu, který se později jen velice těžko mění. Buďte si toho vědomi a nezanedbejte tuto stránku, ať již jdete na pohovor k možnému budoucímu zaměstnavateli, nebo do personální společnosti. Standardem např.: u obchodních pozic (ale i u mnohých jiných) je oblek s kravatou u mužů a kostýmek u žen. Pokud toto není ve vašich možnostech, pokuste se obléci alespoň co nejvíce elegantně (v souladu s pozicí, na kterou se hlásíte).

6. Přijďte včas.
Pozdní příchod na pohovor vytváří nepěkný dojem o vaší dochvilnosti a spolehlivosti. Počítejte s určitou časovou rezervou – raději přijďte dříve, nežli později. Pro případ, že by vás něco nečekaného potkalo, mějte sebou telefonní číslo společnosti, do které jdete na pohovor, a v případě zpoždění se telefonicky omluvte.

7. Buďte sami sebou.
Při pohovoru by člověk měl mluvit spisovně a vystupovat profesionálně, to však někdy bývá na úkor kvality vlastní prezentace. Ideální je skloubení obou, tj. přirozenosti i kultivovaného vystupování. Obecně je však lepší říct pár nespisovných slov, než působit strnule a nepřirozeně.

S přirozeností souvisí také další problém absolventů (a nejenom jich) – tréma. Určitá osvědčená metoda pro zvládnutí trémy, která může v této situaci pomoci, říká: „Při pohovoru můžeme buďto něco získat, nebo zůstat na stejném. Pohovorem v podstatě nemůžeme nic ztratit.“

8. Buďte věcní a struční.
Soustřeďte se na verbální i neverbální signály člověka, který s vámi provádí pohovor. Skáče vám do řeči? Nadechuje se, jakoby chtěl začít mluvit, zatímco vy jste ještě nedokončili myšlenku? Pak je možné, že mluvíte příliš dlouho či obsáhle. Při pohovoru platí zlatá střední cesta – je důležité být komunikativní, ale ne příliš. Upovídanost kandidáta znamená pro konzultanta ztrátu času a navíc je znakem určité necitlivosti uchazeče vůči signálům svého okolí.

9. Každou otázku (i opakovanou) vítejte jako příležitost se prodat.
Na pohovoru budete tázáni na spoustu věcí, někdy třeba i dvakrát na tutéž věc. To není nutně projev slaboduchosti personalisty, nýbrž účelová záležitost. Obrňte se tedy trpělivostí a otázky vítejte jako možnost prokázat své kvality.

10. Buďte otevřeni zpětné vazbě.
Pokud budete mít to štěstí a personální konzultant vám bude ochoten dát zpětnou vazbu, nevnímejte to jako kritiku, nýbrž to vítejte jako příležitost na sobě zapracovat a zvýšit tak své šance při hledání zaměstnání. Zpětná vazba se může týkat konkrétních věcí, jako je slabý stisk ruky, nedostatečný oční kontakt či přílišná hovornost, ale také obecných faktorů, např. zda-li se na dotyčnou pozici osobnostně hodíte. Ti z vás, kteří mají dostatek odvahy, si mohou o zpětnou vazbu sami zažádat.

Hays Czech Republic, s.r.o


Olivova 4/2096, 110 00, Praha 1, Tel: (420) 225 001
Kontakt: kuklova@hays.cz; pracharova@hays.cz; mikova@hays.cz; haysITjobs@hays.cz

Hays Czech Republic, s.r.o.; Moravske nam. 3, 602 00, Brno, Tel: (420) 542 519 122
Kontakt : morkus@hays.cz; brno@hays.cz;

'Hays

Navigace