Archiv starších článků
Archiv starších článků
- 06.08.2021 - SUSE: Co začalo před 30 lety řádkem kódu, dělá dnes ze světa lepší místo
- 19.07.2017 - Firemní kultura ovlivňuje produktivitu i odchody zaměstnanců
- 23.06.2017 - Cizinců v ČR přibývá, mezi zaměstnavateli jsou nejoblíbenější Slováci
- 01.02.2017 - Nabídka volných pozic se zvyšuje, počet přihlášek klesá
- 01.02.2017 - ABSL: česká centra podnikových služeb rostou rychleji než zahraniční
- 27.01.2017 - Strategickými partnery ABSL se staly společnosti Deloitte, JLL a Randstad
- 14.12.2016 - Mzdy porostou, nezaměstnannost už nemá kam klesat
- 21.11.2016 - Firmy bojují o zaměstnance novými benefity
- 27.01.2016 - Průzkum: 73 % zaměstnanců by chtělo vidět své budoucí pracovní místo ještě před podpisem pracovní smlouvy
- 27.01.2016 - Grafton: napřímo oslovení kandidáti dosáhnou na vyšší mzdu
- 27.01.2016 - Průzkum ABSL: Česká města hrají ve střední Evropě nejvyšší ligu
- 16.12.2015 - ABSL přivítalo 12 nových členů
- 27.11.2015 - Zaměstnanci cestují do práce veřejnou dopravou a v kancelářích chtějí Wi-Fi a restauraci
- 14.10.2015 - Osamělost pracovníka v domácí kanceláři?
- 29.09.2015 - Podle Graftonu roste počet spokojených zaměstnanců
- 25.09.2015 - Podle zaměstnanců mají hlavní pozitivní vliv na jejich zapojení do práce kolegové, ne management
- 17.09.2015 - Třetina Čechů neví, že u pracovního pohovoru nemusí odpovídat na vše
- 19.08.2015 - Podnikové služby: Až pětina zaměstnanců může využít zkrácený úvazek
- 11.08.2015 - Až 30 % zaměstnanců najde místo díky sociálním sítím
- 20.07.2015 - V ČR chybí jazykově vybavení pracovníci
- 08.06.2015 - Pro absolventy jsou skvělou příležitostí podnikové služby
- 12.05.2015 - Letos se očekává růst mezd i pracovních pozic
- 19.04.2015 - 37 % Čechů chce letos změnit zaměstnání
- 17.02.2015 - Jazykové znalosti uchazečů o práci se pomalu zlepšují
- 05.02.2015 - Studenti preferují humanitní obory, dobrou práci i vyšší mzdu ale dostanou absolventi techniky
- 26.12.2014 - Tajné služby a nábor zaměstnanců: co mají společného?
- 22.12.2014 - Vyhlídky tuzemského trhu práce jsou pro příští rok příznivé
- 15.12.2014 - Češi jsou při změnách zaměstnání opatrní a nejsou ochotní za prací cestovat
- 11.12.2014 - Stále více firem testuje chování zájemců o práci
- 05.09.2014 - Zájem o částečné úvazky v ČR roste, ale firmy je nenabízejí
- 20.08.2014 - Uchazeči o práci podceňují význam znalosti cizích jazyků
- 16.03.2010 - IT byznys: v EU bude chybět až 670 tisíc odborníků na ICT
- 15.10.2009 - Náznaky pozvolného zotavování trhu práce
- 16.09.2009 - Monster.cz s novým online projektem cílí na ženy
- 09.09.2009 - ČSÚ: průměrná mzda v Česku téměř 23 000 korun
- 02.09.2009 - Facebook expanduje, rozšíří počet zaměstnanců o 50 %
- 26.08.2009 - Profesia: redukce benefitů, třetina zaměstnanců nemá nárok
- 24.08.2009 - Míra nezaměstnanosti v Česku už 8,4 %, půl milionu lidí bez práce
- 05.08.2009 - Češi očekávají nižší mzdu, v průměru 19 864 korun
- 30.07.2009 - Průzkum: 63 % top managerů plánuje pozdější odchod do důchodu
- 27.07.2009 - Evropané nejvíce dojíždějí za prací, řešením může být práce z domova
- 05.05.2009 - Vstup zahraničních firem na český trh
- 27.02.2009 - Ericsson propustí na 5000 zaměstnanců
- 26.11.2008 - V důsledku krize se snižují odměny top manažerů
- 21.11.2008 - Silný vliv technologizace na podobu elektronického HR trhu
- 06.11.2008 - Jak podnik nepřichází o talenty?
- 22.10.2008 - Průzkum: z ČR odchází za prací do zahraničí vůbec nejméně lidí
- 16.10.2008 - Srovnání platů a poptávka po pozicích v IT
- 02.10.2008 - Průzkum: 45 % uživatelů Internetu plánuje změnu zaměstnání
- 24.09.2008 - Třetina absolventů vysokých škol si vybírá prestižní zaměstnavatele
- 17.09.2008 - Spravnykrok.cz: uspěje nový pracovní portál v české konkurenci?
- 12.09.2008 - Základní pravidla při sestavení efektivního inzerátu
- 17.03.2008 - Platy v SAP a IBM jdou v průměru přes 100 000 korun
- 17.03.2008 - Ženy v IBM aneb váš čas nastal!
- 17.03.2008 - Životopis na jednu stranu!?
- 11.04.2007 - Japonská ekonomika je druhou největší na světě
- 20.03.2007 - Jak Rumunsko podporuje vlastní ICT
- 26.04.2006 - Desatero pro absolventy (Váš průvodce výběrovým řízením)
- 12.01.2006 - DHL IT Services Center v Praze
- 04.10.2005 - Hledání zaměstnání přes personální agenturu
- 15.08.2005 - Hledáte brigádu? Navštivte nás osobně a zaregistrujte se u nás.
- 16.07.2005 - IBM GS Delivery Center hledá kandidáty na pozice
- 30.05.2005 - Rozhovor s Natálií Záhorskou, manažerkou divize IT & Telecoms
- 25.03.2005 - Kuřáci to nebudou mít jednoduché
- 17.03.2005 - Češi patří mezi největší marody
- 08.03.2005 - Kdy máte nárok na placené volno
- 07.03.2005 - Evropský sociální fond (ESF) bude pomáhat České republice
- 17.02.2005 - Na co si dát pozor
- 01.12.2004 - Nezaměstnanost absolventů
- 29.11.2004 - Nejdelší pracovní den v EU mají češi
- 24.11.2004 - Diskriminace uchazečů o zaměstanání se může firmě prodražit
- 01.10.2004 - Jak nastartovat svoji kariéru v bankovní sféře?
- 01.10.2004 - Jak napsat životopis a uspět při interview...
Tajné služby a nábor zaměstnanců: co mají společného?
26.12.2014 - Milan ČernýInzerce volných pozic v tisku, spolupráce s úřadem práce či nábor pracovníků přes personální agenturu, to jsou metody recruitmentu, kterým pomalu odzvání hrana. Dnes, kdy se hlavním trendem stává hledání talentů – tedy lidí, kteří významně převyšují průměrné schopnosti v oboru – se metody personalistů výrazně mění. Hlavní roli přitom hrají informační technologie.
Hledáme-li ty nejlepší z nejlepších, málokdy budou bez práce. Jak ale najít nové zaměstnance, když oni práci nehledají? Místo práce s aktivními kandidáty je nutné pracovat s kandidáty pasivními, tedy spokojenými zaměstnanci, kteří ani netuší, že jsou v hledáčku náborářů.
Jako ze světa tajných služeb
V řadě oborů je nutné se s těmito odborníky dostat do fyzického kontaktu, nějakým způsobem se seznámit, vzbudit důvěru a ve vhodný čas nabídnout zajímavý projekt. Jsou to metody jako ze sféry tajných služeb, ale kdo dnes shání třeba špičkového Java vývojáře, ví, že například sponzoring odborné konference s osobní účastí, navázáním kontaktů s následnou citlivou komunikací je cesta, jak cíle dosáhnout.
Nesmíte ale říkat, že se účastníte kvůli náboru! Vědátory nesmíte vystrašit! Takto náročným způsobem ale nejde postupovat vždy. Časově a finančně je tento způsob většinově neúnosný. Jak tedy? Jako obvykle, je nutné využít všechny stávající metody, upravit proces tak, aby byl co nejefektivnější a přidat několik nových fíglů.
Vyšší produktivita až 100 % s moderními IT nástroji
Klasické metody publikování volných pozic, sběr kandidátů a výběr těch nejlepších stále platí. Jen je třeba je provádět velmi efektivně – s pomocí IT. Moderní IT nástroje dnes dokáží zautomatizovat prakticky všechnu rutinní práci a celkově zvýšit produktivitu náboru až o 100 %. Vytvoření popisu pozice, výběr kariérních portálů pro publikaci, integraci hodnotích dotazníků a vlastní publikaci pozice je díky nim možné zvládnout za pár minut.
Ještě rychleji je možné předem prohledat vlastní databázi kandidátů podle libovolných kritérií a hledat nejen ve strukturovaných datech, ale i ve všech přílohách bez ohledu na typ souboru. K nalezeným kandidátům se také postupně automaticky přidávají ti, co se pohybují na všech kariérních portálech, na kterých byla pozice inzerována. Cokoliv, co si poznamená sám náborář, nebo co mu pošlou kandidáti, či vloží kdokoliv z jakéhokoli interního schvalovacího workflow, se náboráři automaticky zaznamenává, a tak má stále k dispozici celou historii interakcí.
Velkou úsporu času i nákladů přináší také možnost automatické korespondence s kandidáty.
Každého z nich jistě potěší osobní zpráva, poděkování, že kandidoval, informace zda postoupil do dalšího kola, kdy má přijít na interview, SMS upozornění s adresou a časem apod. Některé z těchto zpráv jsou generovány na základě změny stavu kandidáta iniciované recruiterem, ale řada může být zcela automatická, včetně těch, které poděkují všem účastníkům při obsazení pozice a ukončení výběrového řízení.
Takto připravený proces přináší nejen zvýšení produktivity práce recruitera, ale i mnohem kvalitnější komunikaci s kandidáty, přesnější záznamy dat do vlastní databáze kandidátů a tedy i lepší potenciál pro budoucí práci.
Doporučení
Jedním z nejdůležitějších zdrojů kandidátů jsou dnes doporučení a sociální sítě. Kandidáti na doporučení patří dlouhodobě k nejkvalitnějším. Pokud je navíc součástí firemní politky úspěšné doporučení odměnit, lze tento zdroj považovat za jeden z velmi efektivních.
Jak ale pružně, citlivě a selektivně informovat vlastní zaměstnance o volných pozicích? I zde pomohou informační systémy. Ty mají totiž tuto funkcionalitu k dispozici a podle profilu zaměstnance ho mohou nejen upozornit na volnou pozici, ale automaticky najít vhodného kandidáta z jeho okruhu přátel na sociálních sítích, který odpovídá požadavkům pozice. Tato funkcionalita je velmi účinná, protože sice známe své přátelé, víme rámcově jakou práci dnes vykonávají, ale už ne vždy známe jejich pracovní historii a zkušenosti.
Kromě této zajímavé vlastnosti stojí za zmínku, že vlastní přeposlání doporučení potencionálnímu kandidátovi je možné pomocí jak sociálních sítí, tak klasického e-mailu. Informace o této komunikaci je průběžně zaznamenána a v případě úspěchu kandidáta může být bonus vyplacen zcela automaticky.
Sociální sítě – alfa omega generace Y
Může recruiter efektivně informovat o volných pozicích na Facebooku a Twitteru? Záměrně vynechávám LinkedIn, jelikož tyto služby jsou převážně placené a často rozebírané v různých článcích. V ostatních případech je ideální využít vlastní firemní stránky a zajímavým obsahem přilákat významnou komunitu followerů.
Automatický posting z informačního systému ve formě řízených kampaní pak bezplatně osloví celou tuto komunitu a může být významným zdrojem kvalitních kandidátů. Poněkud sofistikovanější způsob je najít na sociálních sítích správné cílové skupiny a svoji kampaň nasměrovat i sem.
Hlavní výhody jsou v bezplatném oslovení optimální komunity, získání poměrně významného počtu kandidátů pro následný výběr a důvěryhodný přístup k zástupcům generace Y, která ničemu, co nepřijde přes jejich sociální síť nevěří.
Autor pracuje ve společnosti Oracle Czech.